Bucureşti, România
E-mail: blogziar@yahoo.com

marți, 16 aprilie 2013

PE VREMEA MEA…

Poate şi pentru că am, totuşi, deja o vârstă şi nu mai pot ţine pasul cu noile “tendinţe” din IT şi cu gusturile tot mai sofisticate (ca să nu spun fandosite) ale tinerelor generaţii de minitehnicuşi, cărora le e mai uşor să deschidă şi să mânuiască un laptop sau o tabletă ultimul răcnet decât o amărâtă de carte, dar de la un timp orice “relansare” a paginii de internet, fie şi a unui mare concern multinaţional, mi se pare o catastrofă, pentru că, invariabil, noul format este nu doar infinit mai prost şi mai inestetic decât precedentul, dar de cele mai multe ori devine practic inutilizabil (cel puţin pentru mine, că de-aia şi ziceam…).

Primul exemplu care îmi vine în minte este cel al ziarului Adevărul. Deoarece intru pe site-ul lui cam din an bisect în Paşte al cailor, nu ştiu cu exactitate când s-a făcut marea schimbare, însă dacă odinioară puteam găsi ce căutam, cu relativă rapiditate, poate şi pentru că prima pagină arăta aproximativ ca una de ziar tipărit, iar undeva în capul ei se aflau, sub formă de link, toate rubricile tradiţionale, gen Economic, Social, Cultură, etc., pe care le puteai accesa cu un simplu click, ultima oară când m-am nimerit pe-acolo mi-am prins urechile, fiindcă inclusiv după ce am închis toate zecile de mesaje publicitare, n-am reuşit să scap de o bandă neagră, ocupând mai bine de jumătate din ecran, pe care se afla chipurile “breaking news”-ul, despre a cărui inepţie nici n-are rost să mai pomenesc, că altul e subiectul acum. După vreo două minute în care m-am luptat zadarnic cu banda aia şi cu celelalte mesaje publicitare care tot apăreau, m-am dat bătut şi am jurat să nici nu mai intru vreodată, angajament pe care, spre deosebire de multe altele luate faţă de mine însumi, l-am şi respectat până în ziua de azi. Între timp am aflat numai, din sursă sigură, că “rebranduirea” asta de coşmar a costat o grămadă de bani, iar site-ul este greu de manipulat inclusiv de către administratorii care postează ştirile! În schimb, se pare că traficul n-a scăzut spectaculos, de unde şi concluzia mea din prima frază.

Un alt exemplu este pagina de prezentare a hipermarketului Cora. Tot aşa, pe vremuri, de îndată ce o deschideam, vedeam în faţa ochilor toate “rubricile” care mă interesau: cataloage, adresele şi orarul magazinelor, oferte speciale etc. Acum, după ce mai întâi apare fulgerător, de oricum n-apuc să-l citesc, un panou cu ceva linkuri spre paginile de Facebook, Twitter şi nu mai ştiu ce, când lucrurile par să intre în normal constat că rubricile menţionate apar, cumva, într-o formă defilantă, de trebuie să alerg cu mouse-ul după ele, fiindcă altfel dispar din câmpul vizual. E adevărat că, în funcţie de browser (eu le folosesc în paralel pe toate cele trei mari, fiindcă luate pe rând mă enervează fiecare în altă privinţă, dar asta e… cam aceeaşi poveste), fenomenul e mai foarte deranjant sau mai relativ suportabil. Din fericire pentru mine, între timp am devenit client fidel al… oricărui alt hipermarket, că ăsta s-a împuţit şi în privinţa preţurilor.

Dincolo însă de gusturile mele în materie de înfăţişare (strict estetic vorbind) a unor astfel de site-uri, sau de (ne)îndemânarea mea în manevrarea mouse-ului, unele pagini pur şi simplu se mişcă foarte greu spre deloc, de parcă aş avea o conexiune dial-up, nu una dintre cele mai rapide existente la ora asta pe piaţă. Aici exemplele de top sunt (My)Vodafone (unde în plus e sinistru să te loghezi, fiindcă de fiecare dată trebuie să-ţi introduci toate datele, chiar dacă teoretic apare casetuţa aia cu “Păstrează-mă autentificat …” şi în plus legătura “expiră” după numai câteva minute) şi mai nou chiar Yahoo Mail, tot după ultimele “îmbunătăţiri”, pe care le-am ocolit cu îndârjire până s-au instalat singure.

Cât despre nebunia cu toate firmele (inclusiv cele mari de-afară!) care îşi fac (şi) pagină de Facebook (unde uneori eşti pur şi simplu redirecţionat din prima şi ghinionul tău dacă n-ai cont!), pe care însă – dincolo de faptul că oricum nici măcar nu “socializează” cu tine vreun administrator – nu poţi găsi absolut nimic din ce te-ar putea interesa în domeniul respectiv (căutaţi, de pildă, programul TV al zilei pe pagina de Facebook a AXN!) poate cu altă ocazie, că acum prea m-am lungit.

Niciun comentariu: