PREMIILE OSCAR 2024
Tot în (pen)ultima clipă (mai precis zi) și la fel de (tot mai) greu ca de obicei în ultimii ani, am izbutit s-o scot la capăt și de data asta cu filmele nominalizate la principalele categorii ale premiilor Oscar, până și tradiționala singură peliculă ratată ultimele dăți fiind acum doar una pe care a trebuit s-o urmăresc numai fără subtitrare, în original, ceea ce n-a avut vreun mare impact negativ asupra aprecierii manierei de interpretare a unicei actrițe remarcate de membrii Academiei, și cu atât mai puțin a altor capitole, oricum ignorate complet de ei, altminteri pe bună dreptate, așa încât pot să-mi exprim în cunoștință de cauză opțiunile și câteva mărunte considerațiuni pe marginea selecției.
Pe lângă obișnuita „diversitate” cu orice preț adoptată în ultima vreme de către
„selecționeri”, care face, practic, să nu mai existe categorie fără măcar doi
protagoniști de culoare, sau măcar unul așa și unul asiatic sau hispanic, ceea
ce nu prea are cum să respecte nici măcar adevărul cinemato-demografic și cu
atât mai puțin pe cel valoric, prigonitele ignorate de-acum fiind, după cum am
mai remarcat și cu alte ocazii anterioare, actrițele frumoase și, mai ales,
blonde, precum Amy Adams de odinioară și Margot Robbie de-acum, protagonista
și, efectiv, parcă la propriu, sufletul altminteri polinominalizatului, chiar
și dincolo de puterea mea de înțelegere, „Barbie”, am descoperit o tendință
încă și mai bizară, aceea de a trece la categoria „cel mai bun film” pelicule
care, conform acelorași „selecționeri”, nu mai sunt bune la (mai) niciun alt
capitol – actori, regizor, scenariu, costume măcar... –, așa cum se întâmplă cu
absolut ternul „Past Lives”, nominalizat, ce-i drept, și DOAR pentru banalul
spre clișeist-plagiatorul scenariu „original”, care se poate rezuma într-o
propoziție sau, cel mult, frază – „un băiat și o fată despărțiți în copilărie
se mai tot regăsesc (pe Facebook) din 12 în 12 ani și descoperă că încă se îndrăgesc, dar fata devenită femeie toantă apucă la un moment dat să se mărite
cu altul, fiindcă după primii 12 ani de tihnită singurătate i se par prea lungi
câteva luni până la o posibilă revedere cu vechiul prieten de care tocmai
descoperise că s-a (re)îndrăgostit dureros și se îndrăgostește
mecanic-fulgerător de altul” –, singura scuză fiind (tot) că s-a rezolvat
dintr-un foc și problema (de „diversitate”) cu asiaticii, care domină
distribuția, dar pesemne nu mai aveau (destul) loc la categoriile individuale,
sau pur și simplu „academicienii” au făcut la un moment dat confuzia pe care
tot am și eu tendința s-o fac, între „Past Lives” și „Poor Things”. Tot cam pe-aici
l-aș încadra și pe „The Zone of Interest”, care, cumva, rezolvă și el o problemă,
și anume cu comemorarea Holocaustului, dar care, pe de altă parte, deși
personal am tot ațipit pe parcurs, e, într-adevăr, tulburător și redă foarte
bine atmosfera unor împrejurări aparent mărunte pe fondul atrocităților produse
efectiv peste gard.
Cert e că, în aceste condiții, dacă aș fi fost reprezentant al celor de
culoare chiar aș fi protestat vehement, cu acuze ferme de rasism la adresa
membrilor Academiei, pentru că un film cu mult mai potrivit la categoria
aceasta ar fi fost „Rustin”, și el nominalizat doar la o alta, „cel mai bun
actor în rol principal”, deși ar fi meritat mai mult, pe lângă că ar fi
rezolvat și el „în bloc” problema „diversității”... principale.
Iată, așadar, favoriții mei:
Cel mai bun actor în rol
principal: Bradley Cooper – „Maestro” (dar nu m-aș supăra să ia Paul Giamatti,
pentru „The Holdovers”)
Cel mai bun actor în rol
secundar: Robert Downey Jr. – „Oppenheimer”
Cea mai bună actriţă în
rol principal: Annette Bening – „Nyad” (urmată de Sandra Hüller în „Anatomy of
a Fall”)
Cea mai bună actriţă în
rol secundar: Emily Blunt – „Oppenheimer”
Cel mai bun regizor: Martin
Scorsese – „Killers of the Flower Moon”
Cel mai bun film: „The Holdovers”
Cele mai bune efecte
speciale: „The Creator”
Cel mai bun scenariu
adaptat: „American Fiction” – Cord Jefferson
Cel mai bun scenariu
original: „The Holdovers” – David Hemingson (sau „Anatomy of a Fall” – Justine
Trier și Arthur Harari)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu